dimecres, 27 de març de 2013

Et sents....?

 
Tinc un amic italià, que no és gens italià. M'explico: té passaport italià perquè el seu pare ho era, però ell no parla aquest idioma ni ha viscut mai a la península itàlica.  Una vegada, fart del menyspreu amb que el tractaven a l'ambaixada italiana quan anava a renovar el passaport, es va apuntar a classes d'italià. El professor en llegir el seu nom, es va posar a cridar:

- Però si ets italià! Com pot ser que no sàpigues parlar italià?!

El meu amic es va sentir tan avergonyit que no va tornar mai a la classe. I es va quedar sense saber una paraula d'italià.

La seva mare és croata i ell ha visitat sovint la seva família que viu prop de Zagreb. Sap algunes frases en croata i n'enten unes quantes més. Fa uns anys ens vam reunir uns quants amics per mirar Euro-visió (era l'edició en que la Rosa d'Espanya i els seus triunfitos varen fer el ridícul) i el meu amic es va declarar seguidor de Croàcia. En els mundials de futbol també anima l'equip del país adriàtic. Clarament es sent més croata que italià.

Però la realitat és que el meu amic és alemany. En aquest fred país europeu ha viscut tota la vida (abans de venir a viure a Catalunya, vull dir) i en alemany li han parlat sempre els seus pares. A més, el pobre, acumula tots els defectes típicament alemanys: una insuportable tendència a dir sempre allò que pensa,fins i tot quan ningú li ha demanat la seva opinió, un sentit del deure inflexible i una profunda intolerància cap a les maneres de fer mediterrànies. De fet, és l'alemany més alemany que conec.

Recordo que quan anava a la universitat tenia una amiga molt nacionalista i fervorosament convergent. Fanàtica, seria la paraula. La seva fixació política, la portava a discutir sovint amb mi, que en aquella època defensava la idea d'una Espanya que ara sé que no ha existit mai. Exasperada un dia, em va interrogar:

- Però de veritat, de veritat et sents espanyola?

Jo em vaig quedar uns segons perplexa i després li vaig respondre:

- I tu saps qui és la Pantoja?

-Eh?

- Que només els espanyols sabem qui és.

3 comentaris:

  1. de la mateixa manera que el noi no es sent italià jo no em sento espanyola ....això si el castellà l'escric el parlo i l'entenc molt més que correctament....tot és ple de matisos....

    ResponElimina
  2. pues yo soy catalana y me siento pacense, puedo???
    Viva ESPAÑA y los cerdos de la Siberia extremeña!!!

    ResponElimina
  3. Elfreelang, potser els nostres nets no sabran castellà i en canvi dominaran l'anglès o el xinès... qui sap... És complicat això de les nacions.

    MAC puedes sentirte lo que quieras. Yo siempre me he sentido muy británica y eso que no tengo sangre inglesa ni nada.

    ResponElimina