dimecres, 9 de setembre de 2009

Tedi (i un vídeo de Ràdio Cincinnati)

Estirat a l’entrada d’un parking. Desmaiat, inconscient, marejat, qui sap. Un núvol de gent l’envolta. Un noi sembla que truca a urgències. Com que l’entrada de l’aparcament fa pendent té el cap més avall que els peus. Això als socorristes improvisats no els agrada. Decideixen moure’l. Entre uns quans amb penes i treballs (és un home corpulent) l’aixequen i maldestrament el fan aterrar de nou, ara sobre la vorera. Una senyora els renya. Intueixo més que sento, que els diu que no han fet bé de tocar-lo. No sé per què hem de ser un país tan inútil en el tema dels primers auxilis. Intento seguir mirant, posar interès. La gent té curiositat en aquestes situacions. S’acosten demanen què passa, s’ofereixen per si poden fer alguna cosa, comenten la jugada. Però a mi em rellisca, no puc evitar-ho.

A l’entrada de la ronda litoral, en un voral hi ha un cotxe completament carbonitzat. Està senyalitzat amb uns quants cons. No té rodes. Em sorprenc preguntant-me si es devien cremar junt amb el cotxe o si els hi han robades desprès. Però, ei, em dic, aquest cotxe és la resta d’un accident probablement dramàtic. Intento imaginar-me la policia, les ambulàncies, taques de sang a l’asfalt, una sabata al mig de la calçada. A la televisió en els accidents de trànsit, sempre apareixen sabates orfes de peus. Res, no hi ha manera, segueixo veient només el cotxe cremat, res més que una deixalla.

Una dona mig nua i amb uns tacons de pam i mig creua imprudentment l’autovia amb gest arrogant i provocatiu. A Radio Cincinnati (sèrie de riure de l’any de la picor que feien a TV3) una dona espectacular i curta de roba li deia a un dels reporters:

- Em dedico a la professió més antiga del món.

- Ostres, ets pagesa?!

La noia avui-tinc-ganes-que-m’atropellin també és pagesa. Ara diuen que si ho regularan, ho prohibiran, que si el masclisme, la violència, les drogues, l’explotació de persones, etc... La gent tenen una opinió, s’indignen, protesten, les defensen, les utilitzen, jo que sé, alguna cosa, però jo només tinc ganes de badallar.

Què em passa? Per què tot m’és indiferent? Primer pensava que tenia desamor. Ho busco al diccionari: mancança d’amor, desafecció. Però no és suficient. És quelcom més, o millor dit, quelcom menys, perquè no només em manca l’amor, sinó tota la gama d’emocions i sentiments possibles. Desprès he pensat que era tedi. No a l’estil normal de oh m’avorreixo, sinó tipus Moravia. Però m’he imaginat la següent conversa:

- Coses2, què et passa que estàs rara?

- És que tinc tedi.

- Tesi?

- No, tedi.

- Tens un ós Teddy?

- No, T E D I. Tedi d’avorriment.

- Ah, així estàs avorrida...

- No. El que em passa es que veig un got i enlloc de pensar que és un got que serveix per beure aigua i que per tant, existeix i en conseqüència jo també existeixo, la idea del got em sembla absurda i aleshores jo també sóc un absurd. Tinc incapacitat per relacionar-me amb els objectes, les coses, les persones. Això es tedi. *

- Ahh... T’has tornat a fumar un porro?! Mira que ho saps que no et senten bé!

Per això, enlloc de tedi, ara dic que tinc la grip. M’ha costat una mica que el termòmetre em seguis la corrent. Estava encaparrat en no moure’s de trenta cinc i tindré tedi, però morta encara no estic. Finalment me l’he posat a la boca i ha pujat fins a trenta set amb dues dècimes. Per quan torni als trenta sis i mig, m’hauré d’anar pensant una altra coartada.




* Resum d'un símil que utilitza Alberto Moravia a la novel·la El tedio.

4 comentaris:

  1. Si et serveix una paraula que m'agrada força i en resum ve a significar tedi de viure és esplín ( que no té res a veure amb cap marca de matalassos)spleen....La recordo radio Cincinati ( dec ser també de l'any de la picor) Potser el que et passa és que tens absència de grip...M'ha agradat el post

    ResponElimina
  2. tot i el tedi saps com fer riure ;-) ànims que tot arribarà!!

    ResponElimina
  3. Hola british bear (tedi-osa), jijiji. Ok, bad joke.

    Yo también tengo incapacidad para relacionarme con los objetos, las cosas y las personas, pero lo mío es una mezcla de profunda depresión, hartazgo de existir y algo de síndrome de Asperger. Llámalo tedio2 o gripe X. No eres tan absurda como un vaso, jeje. De hecho podría pasar a enumerar tus múltiples cualidades, que no me son indiferentes, pero supongo que a ti sí lo que opine yo, así que lo dejaré estar. Y no creo que te falten emociones o sentimientos, tal vez es que no las sabes, quieres o puedes reconocer. Incluso creo que el hecho de que te dé igual el tema de las putas (digo pagesas) es ya un sentimiento en sí. En cualquier caso, francamente, a veces lo mejor es no sentir (así no se padece).

    Un besito.
    Pd: Tengo mucho trabajo, jooo, ¿me echas una mano? Bueno, mejor no, que aún me la echarás al cuello :-p

    ResponElimina
  4. Elvira FR, el diccionari diu que esplín és malenconia que produeix tedi de tot i que malenconia és un estat d'ànim de tristesa vaga, ombrívola. Just el que jo sento. Gràcies.

    Calaix, l'humor a vegades és com una defensa. Res és tan greu si en puc fer una broma. Ajuda a relativitzar :)

    Mac, nada de lo que tu dices me resulta indiferente. No sentir, no es una buena idea, créeme. Tú no tienes síndrome de Asperger, ni por asomo. Un beso

    ResponElimina